Aktuellt
Uppdaterade rutiner för att komplettera beställning efter leverans (tillägg)
Vi har uppdaterat rutinerna som rör kompletteringar efter att du som beställare har fått en leverans från oss (ett så kallat tilläggsbeslut).
Det nya:
- Inga tillägg av extra koder, variabler, register, tidsperiod eller tydliggörande av genomförande går att göra efter leverans. Den som önskar ytterligare uppgifter ombeds göra en ny beställning.
- Tillägg godtas vid till exempel byte av forskningshuvudman, tillägg av ytterligare person i sekretessförbehåll, tillägg av andra registerhållare och indatafiler.
Ändringarna ger oss möjlighet att korta handläggningstiderna och hantera fler beställningar per månad. Detta är en del i vårt pågående arbete med att höja kvaliteten i leveranserna och korta handläggningstiden.
Dataintrång hos en av våra leverantörer
4 september 2024: För ett par veckor sedan utsattes vår leverantör SMS-teknik, som vi använder för filuppladdningstjänsten SOFI, för ett dataintrång. Enligt den utredning som SMS-teknik gjorde i samband med detta konstaterade man att färre än 100 slumpvis utvalda poster från samtliga SMS-tekniks databastabeller kan ha varit utsatta för en läcka under intrånget.
Det går inte att se om det omfattar data som skickats i vår portal. Data som kan ha påverkats är de telefonnummer som har fått sms, samt de meddelanden med engångsverifieringskoder som har skickats ut. Det går inte att använda meddelandet för att logga in på någons konto i inrapporteringsportalen SOFI.
SMS-teknik har vidtagit åtgärder för att förhindra att något liknande ska hända igen. Vår bedömning är att detta intrång inte äventyrar säkerheten kring inrapporterade uppgifter via portalen men vill ändå informera om händelsen.
Om leverantören
Vi använder oss av leverantören SMS-teknik för att skicka ut sms med verifieringskoder vid registrering och inloggning i vår inrapporteringsportal SOFI.
Nytt arbetssätt vid sekretessprövning
I början av 2024 fick vi ett regeringsuppdrag som går ut på att korta handläggningstiderna och höja kvaliteten i leveranserna. Projektet inkluderar olika områden och aktiviteter.
En viktig del har varit att förenkla och effektivisera sekretessprövningen.
Resultatet är uppdaterade rutiner, och från den 24 maj 2024 avstår vi från att begära olika detaljnivåer på koder. Detta innebär att koderna som behövs för ditt forskningsprojekt lämnas ut på fullständig detaljnivå, medan koder som inte är relevanta för forskningsfrågan döljs helt (blankas).
Kontakta oss på registerservice@socialstyrelsen.se vid frågor
Välkommen på superbeställarutbildning, 29 augusti 2024.
Enheten för Statistikservice och Enheten för Forskarbeställningar och Registerservice bjuder in till superbeställarutbildning, den 29 augusti klockan 9–15. Syftet med utbildningen är att ni ska få extra god kunskap om hur Socialstyrelsen arbetar med beställningarna så att ni kan bli ett stöd till andra i er hemorganisation som beställer registeruppgifter.
Välkommen på superbeställarutbildning hos Socialstyrelsen! (pdf).
Våra register på engelska
Vill du veta vilka namn våra register har på engelska så hittar du en sammanställning på vår webbplats socialstyrelsen.se.